måndag 10 januari 2011

Nordens Ark, del 2

Amurtiger, (Panthera tigris altaica)
Tigern.. Vem kan motstå deras skönhet? Tigern har, som jag minns, alltid vart ett av mina absoluta favoritdjur. Det gör ont i hjärtat när jag tänker att bara finns lite färre än 500 amurtigrar kvar i det vilda.. Att vi människor inte kan sluta döda djur för deras skinn, och att dom får mycket pengar för djuret?! Visst dom är vackra, men dom är allt mycket, mycket vackrare med pälsen på, levande. Tänk om dessa djur är utrotade om några år, att dom är utdöda, att vi inte kommer få se dessa vackra varelser med våra egna ögon igen. Är inte det en riktigt jobbig och fasansfull tanke?
Jag skulle göra vad som helst för att få rädda och spendera all min tid med dom här majestätiska djuren!
Blir så trött på alla dom här människorna som bara dödar för pengar, tillslut räcker det inte bara med pengar om man tar död på alla djur (då menar jag inte bara tigrar, utan alla djur). Tillslut inser vi människor, förhoppningsvis, att vi BEHÖVER djuren för att ÖVERLEVA. Jag hoppas att vi inte kommer på det försent bara.
Jag hoppas med hela mitt hjärta att dessa fina djuren överlever!
För vem kan motstå deras skönhet?

Jag kan sitta och skriva om sånt här om djur hur länge som helst tror jag, men det ska jag inte göra i det här inlägget.

Det var nästan alltid Sparta, tigerhonan, som vi fota.
Uri, tigerhanen, var inte så intresserad av oss och absolut inte av dom små köttbitarna som vi kastade ut till dom. Han ville nog ha lite större köttbitar så han har något att bita i ;). Jag tycker det alltid är lika roligt att fota tigrarna, eftersom dom kan inte bli dålig på bild! och kanske för att det är mitt favoritdjur... haha

Hotbild:
Trots att väldens tigrar förekommer i flera länder och i olika biotoper är hoten mot dom detsamma; Tjuvjakt, handel med tigerdelar till den traditionella asiatiska medicinen, skogsskövling och minskade revir.
Amurtigern är mycket hotad!

Längd: Hane, 3,3m. Hona, 2,6m.
Vikt; Hane, 300kg. Hona, 100-165kg.

Bländare: 4.8
Slutartid: 1/400 sekund
ISO:640





Manvarg, (Chrysocyon brachyurus)

Manvargen var också en av dom djuren som vi gick in till. Ganska skygga men ändå väldigt trevliga. Det har tydligen bevisat sig att det är honorna i djurvärlden som är dominanta. I alla fall på Nordens Ark, haha.
Dom här djuren har jag alltid tyckt varit häftiga! Deras stora öron och långa ben. Annorlunda djur.

Hotbild:
Slättlandskapet odlas upp och manvargens naturliga miljö krymper då. I Brasilien är Manvargen skyddad enligt lagt, även vissa delar av Argentina. Men även jagas den ibland som skadedjur (som till stor del är beroende på myter) och även av missuppfattningar.

Längd: 130cm
Vikt: 20-25kg
Mankhöjd: 70-80cm
Svans: 30-40cm

Bländare: 4.5
Slutartid: 1/2000 sek
ISO: 640


Amurleopard, (Panthera pardur orientalis)
Amurleoparden, dom fota vi inte så mycket under fotokursen. Den här bilden är tagen i December 2010. Man kan ju inte låta blir att INTE älskar morrhåren och pälsen och allting.

Hotbild:
Den störta orsaken till mindre amurleoparder är illegal jakt för pälsens och skelettets skull. I traditionella asiatiska läkemedel består av Amurleopardben.
Dom ryska amurleoparderna hotas av inavel eftersom populationen är så liten.

Längd: Hane 1,5-1,9m. Hona 1,2-1,5m
Vikt: Hane 30-60kg. Hona 25-45kg
Mankhöjd: 45-80cm

Bländare: 5.6
Slutartid: 1/80
ISO: 200

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar