fredag 7 januari 2011

Nordens Ark, del 1

Jag har ju varit på fotokurs på Nordens Ark. Det var något av det roligaste jag gjort i hela mitt liv!
Att få komma nära alla dom olika djuren, att se hur dom är och till och med vara inne i två olika inhängader TROTS att djuren på Nordens Ark inte är tama.
Jag kommer även åka på fotokurs 20-22 maj 2011. Jag rekomenderar er alla fotointresserade på att gå på en sådan kurs! För det kommer verkligen lyfta erat fotande!

Nordens Ark arbetar för att rädda och bevara utrotningshotade djur.

(klicka på bilderna för större bild och bättre kvalité, tack)



Varg, (Canis Lupus)
  
 Bilderna på vargarna blev nästan magiska, sånt fint ljus som kom in mellan träden och föll på vargarnas vackra ögon.
Att dom var så nyfikna gjorde det nästan ännu roligare att fota dom!

Hotbild: Det största hotet mot vargen är dock bristen på acceptans hos delar av befolkningen och jakten som bedrivs på den.

Längd: 90-150 cm
Vikt: Hane- 20-60 kg, Hona- 18-55kg

Bländare: F/5.6
Slutartid: 1/80 sekund
ISO: 400


Järv, (Gulo gulo)

Järven var en av dom två djuren vi fick gå in till. Riktigt häftigt, för annars när man väl är på Nordens Ark brukar man inte få komma jävarna så nära!
Dom luffsa omkring oss och var såklart jättenyfikna och ibland lite för närgångna, men Tom som höll i fotokursen (som också är Nordens Arks fotograf och fotograf överhuvudtaget) såg till att järvarna inte gjorde något dumt ;)
Rikigt vackra djur, en av mina favoritdjur som finns på nordens ark!


Hotbild:
Sedan länge tillbaka har järvskinn varit en viktig handelsvara. Järven tar renar och har därefter förföljts och jagats under vårt århundrade. Även fast järven är fridlyst (sedan 1969), förekommer illegal jakt fortfarande!

Längd: 70-80 cm
Vikt: 9-20 kg
Mankhöjd: 35-45 cmBländare: F/4.5
Slutartid: 1/50
ISO: 800

Lodjur, (Lynx lynx)

Dom hade ganska nyss hittat 2 övergivna lodjursungar hemma hos någon. Nordens Ark fick efter ett tag ta med dom till sig. Dom var därför väldigt skygga, vi såg bara en av honorna. Sista dagen på fotokursen var den ena inte alls lika skygg, hon vågade till och med äta när vi stod där med våra kameror. Efter fotokursen har dom vågat sig fram mycket mer!


Hotbild:
Under vårt decennium har Lodjuret jagats och fridlysts. Lodjurets tillbakagång i Sverige berodde förmodligen på ett för hårt jakttryck i kombination med rävskabb. Idag ökar stammen.

Längd: 80-130 cm
Vikt: 18-24 kg
Mankhöjd: 17 cm
Svanslängd: 11-35 cmBländare: F/4.8
Slutartid: 1/20
ISO: 800

3 kommentarer:

  1. Jättefina bilder, Lina...
    Tänkte bara tala om att kommentarlänken inte syns..men du kanske vill ha det så...Men jag vet ju var den finns, så mig slipper du inte ändå..haha!!

    SvaraRadera
  2. jag vet inte hur man ändrar färger på just kommentartexten :(
    du får jättegärna kommentera! :D hihi

    SvaraRadera
  3. så, nu tror jag att jag ändrade det?

    SvaraRadera